بهترین راه برای پاکسازی ویندوز 10

بهترین راه برای پاکسازی ویندوز 10

با گذشت زمان ، هر نصب ویندوز فایل های ناخواسته ای ایجاد می کند که فضا را اشغال می کند و حافظه را هدر می دهد. فضای اشغال شده توسط فایل‌های اضافی و غیرضروری ممکن است بسیار زیاد باشد و حتی اگر هارددرایو کامپیوتر بسیار حجیم باشد سرعت سیستم کند می شود. بنابراین اولین گام در افزایش سرعت ویندوز، پاکسازی فایل‌های اضافی می باشد.

تمیز کردن ویندوز 10

اگر کامپیوتر خود را تمیز نمی کنید ، خیلی زود با هشدارهای کم بودن فضای دیسک مواجه می شوید و متوجه می شوید که سرعت آن کاهش می یابد. بیایید نحوه تمیز کردن یا کلین کردن ویندوز 10 را با استفاده از ابزارهای مختلف برای شرایط مختلف بررسی کنیم:

مرحله 1:

پاک کردن موارد ناخواسته موقت

ویندوز 10 شامل یک جفت ابزار مشابه برای پاکسازی فایل های موقت قدیمی از روی دیسک است ، به این معنی که شما نیازی به یک برنامه اختصاصی پاک کننده ویندوز ندارید. این اولین پیشنهاد در پاکسازی ویندوز 10 شما هستند.

Disk Cleanup

اگر از رابط کاربری قدیمی استفاده نمی کنید ، ابزار  Disk Cleanup کار تمیز کردن را انجام می دهد. با تایپ Disk Cleanup در منوی Start و انتخاب دیسکی که می خواهید تمیز کنید ، به آن دسترسی پیدا کنید.

پس از یک لحظه ، لیستی از فایل های غیر ضروری را مشاهده می کنید که ویندوز می تواند آنها را پاک کند. با فرض اینکه شما ادمین هستید، باید روی دکمه Clean up system system کلیک کنید تا دوباره انواع دیگر داده ها را اسکن کند.

با خیال راحت تقریباً هر دسته از داده های موجود را در اینجا ، بجز چند استثنا ، حذف کنید. در نسخه های قدیمی ویندوز 10 ، مراقب بارگیری ها باشید ، که همه چیز را در آن پوشه حذف میشود. همچنین ممکن است سطل زباله را پاک نکنید تا مطمئن شوید که نیازی به بازیابی چیزی از آن ندارید.

بهترین راه برای پاکسازی ویندوز 10

اگر اخیراً نسخه اصلی جدید ویندوز 10 را بروز کرده اید،نصب قبلی ویندوز را مشاهده خواهید کرد. با حذف این موارد فایلهای قدیمی ویندوز به مدت 10 روز حذف می شوند که به شما امکان می دهد به راحتی به نسخه قبلی بازگردید. همچنین باید از حذف فایل های نصب ESD ویندوز خودداری کنید، زیرا این مورد برای بازنشانی رایانه از طریق تنظیمات استفاده می شود.

Storage Sense

ویندوز 10 شامل بسیاری از همین عملکردها ، با رابط کاربری بهتر ، در Settings > System > Storageاست. هنگامی که فضای دیسک شما کم است یا هر چند وقت یکبار می توانید از Storage Sense برای پاکسازی خودکار فایل ها استفاده کنید. برای تغییر این گزینه ها روی Configure Storage Sense کلیک کنید یا آن را اجرا کنید.

 

بهترین راه برای پاکسازی ویندوز 10

 

مرحله2:

حذف فایل های بزرگ

گام بعدی برای پاکسازی ویندوز 10 یافتن داده های قدیمی است که فضای زیادی را در رایانه شما اشغال می کنند. برای کمک به این امر ، TreeSize Free را بارگیری کنید ، که ذخیره سازی شما را اسکن کرده و به شما نشان می دهد که بزرگترین فایل ها کجا هستند.

پس از نصب ، TreeSize را در منوی Start جستجو کرده و با استفاده از پیوند (Administrator) راه اندازی کنید تا بتوانید همه جا را اسکن کنید. برای شروع ، Select Directory را در بالا سمت چپ انتخاب کرده و دیسک ذخیره سازی اصلی خود را انتخاب کنید.

بهترین راه برای پاکسازی ویندوز 10

پس از چند لحظه ، یک تجزیه بصری از ذخیره سازی رایانه خود با بزرگترین فایل ها در بالا را مشاهده خواهید کرد. روی منوی کشویی هر پوشه کلیک کنید تا یک سطح به پایین حرکت کنید.بزرگترین پوشه ها احتمالاً Users ، Windows و Program Files (یا Program Files (x86)) خواهند بود. کارهای زیادی نمی توانید در پوشه ویندوز انجام دهید چرا که ممکن است مشکلی ایجاد شود ، بنابراین بیایید بقیه را بررسی کنیم.

حذف نصب برنامه های بزرگ

در قسمت Program Files (ویا Program Files (x86) در ویندوز 64 بیتی) ، فایلهای اکثر برنامه هایی را که نصب کرده اید پیدا خواهید کرد. اگر دیگر از برخی از این موارد استفاده نمی کنید ، به قسمت Settings> Apps> Apps & features بروید تا آنها را حذف نصب کنید.

بهترین راه برای پاکسازی ویندوز 10

فایل بزرگ را از پوشه User خود حذف کنید

اکثرفایل های فشرده سازی شده احتمالاً در پوشه اکانت در زیر Users قرار خواهند گرفت. این فایل ها شامل سندها، تصاویر، فیلم ها و موارد مشابه شما است.

همچنین احتمالاً فضای زیادی را در پوشه AppData ، جایی که بسیاری از برنامه ها اطلاعات و ترجیحات را ذخیره می کنند ، خواهید دید. به عنوان مثال ، حافظه پنهان Chrome و Spotify در اینجا می توانند چندین گیگابایت را اشغال کنند.

به این فایل ها ها نگاهی بیندازید، می توانید فایل هایی را که دیگر استفاده نمی کنید حذف کنید یا برخی از داده ها را به هارد دیسک خارجی منتقل کنید. اگر تعداد زیادی فایل در Dropbox یا سایر حافظه های ابری دارید، از پنل های ترجیحی آنها برای همگام سازی فایل های مورد نیاز خود استفاده کنید. همیشه می توانید از طریق رابط وب به آنها دسترسی پیدا کنید. ممکن است برخی دیگر از فایل های بزرگ دیگر را در TreeSize مانند WinSxS مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید  استفاده از وای ‌فای دایرکت در ویندوز 10 برای انتقال سریع اطلاعات

مرحله 3:

ویندوز 10 Bloatware را تمیز کنید

اکثر رایانه های خریداری شده مملو از نرم افزارهای بی ارزش تولید کننده هستند که فضا را هدر می دهد و عملکردهای موجود در ویندوز را تکرار می کند. علاوه بر این ، ویندوز 10 خود شامل برخی از برنامه های ناخواسته است که احتمالاً هرگز از آنها استفاده نمی کنید.

اگر زمانی برای حذف bloatware از سیستم خود اختصاص نداده اید، باید این کار را انجام دهید. این بخش مهمی از پاکسازی ویندوز 10 است.

بهترین راه برای پاکسازی ویندوز 10

مرحله 4:

دسکتاپ خود را مرتب کنید

حتی بعد از اینکه کامپیوتر خود را تمیز کردید ، یک دسکتاپ شلوغ هنوز می تواند شما را گیج کند. بسیاری از مردم از دسکتاپ خود به عنوان یک فضای ذخیره موقت استفاده می کنند ، که منجر به پراکنده شدن انواع فایل ها در آن می شود.

سعی کنید دسکتاپ خود را خلوت کنید و فایل های غیر ضروری را از روی آن پاک کنید یا آن ها را به درایو دیگری انتقال دهید. در مرحله بعد ، می توانید میانبرهایی را برای فایل های مورد نیاز خود در دسکتاپ ایجاد کنید.

اگر تعداد زیادی فایل دارید که فکر نمی کنید این کار کند ، برنامه Fences قطعاً ارزش دیدن دارد. این برنامه شامل ابزارهای قدرتمندی است که به شما امکان می دهد آیکون های مشابه دسکتاپ را به طور خودکار ترکیب کرده ، همه آیکون ها را با چند کلیک پنهان یا نشان دهید و موارد دیگر.

بعد از اینکه ویندوز 10 و دسکتاپ خود را تمیز کردید ، باعث حس خوبی می شود و احساس می کنید یک سیستم جدید دارید.

در صورت لزوم:

Windows 10 را رفرش کنید

شاید احساس می کنید رایانه شما به قدری شلوغ است که نمی خواهید تلاشی برای پاکسازی ویندوز 10 صرف کنید. در این صورت ، می توانید از یک گزینه داخلی برای نصب مجدد نسخه جدیدی از ویندوز استفاده کنید.

ممکن است در مورد گزینه Reset this PC موجود در تنظیمات بازیابی، اطلاعاتی داشته باشید. با این حال ، استفاده از این گزینه با گزینه های خاص ، رایانه شما را به حالت قبل باز می گرداند ، از جمله bloatware سازنده از پیش نصب شده. برای جلوگیری از این امر، می توانید از روش دیگری استفاده کنید.

برای استفاده از آن ، Get startedرا در منوی Recovery بزنید. گزینه Keep my files را انتخاب کنید ، بارگیری یا نصب مجدد به صورت محلی ، انتخاب تنظیمات و سپس مطمئن شوید که که برای Restore preinstalled apps بر روی  Noاست.

این برابر است با گزینه Fresh Start که در بخشDevice performance & health Windows Security در نسخه های قدیمی تر ویندوز10یافت می شود. ویندوز 10 را مجدداً نصب کرده و آن را به آخرین نسخه بروز می کند و همچنین همه برنامه های نصب شده را حذف می کند. فقط فایل های شخصی شما و “برخی از تنظیمات ویندوز” ذخیره می شوند.

حتی اگر ویندوز اطمینان دهد آنها را ایمن نگه دارد ، قبل از انجام این کار، مطمئن شوید که از فایل های خود پشتیبان تهیه می کنید، در صورتی که مشکلی پیش بیاید. همچنین باید کلیدهای مجوز مورد نیاز خود را برای فعالسازی مجدد نرم افزار پس از بازخوانی یادداشت کنید.

نیاز به نصب مجدد همه برنامه های خود به صورت دستی ، کمی طول می کشد. اما اگر رایانه شما خراب شده است ، ممکن است ارزش خرید یک سیستم تمیز را داشته باشد.

بهترین راه برای پاکسازی ویندوز 10

از برنامه های جعلی تمیز کردن ویندوز خودداری کنید

در حالی که ما در مورد پاکسازی ویندوز 10 بحث می کنیم ، لازم به ذکر است که باید مراقب باشید چه نرم افزاری را بارگیری می کنید. در حالی که ابزارهای فوق همه راه های قانونی برای تمیز کردن رایانه شما هستند ، بسیاری از “پاک کننده های رایانه” تقلبی را به صورت آنلاین پیدا می کنید که کاملاً بی ارزش هستند.

این ابزارها یک ” free scan ” ارائه می دهند که هزاران مشکل را پیدا می کند ، که به طور پوچ هر کوکی روی رایانه شما را به عنوان ” privacy risk ” در نظر می گیرد. سپس آنها از شما می خواهند مبلغی بپردازید تا همه چیز را ” clean” کنید.

ابزارهای فوق باید برای پاکسازی فایل های غیر ضروری کافی باشند.

اکنون مراحل بزرگ پاکسازی فایل های بزرگ و غیر ضروری در ویندوز 10 را می دانید. این روش ها باید برای تمیز کردن یک قسمت خوب از رایانه شما و ایجاد حس تازه بودن کافی باشد. هر چند وقت یکبار با آنها همراه باشید ، و دیگر نباید نگران هشدارهای فضای دیسک باشید. فقط مطمئن شوید که زیاده روی نکنید و اشتباهات مربوط به تعمیر و نگهداری را انجام ندهید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : بهترین راه برای پاکسازی ویندوز 10

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *