بررسی معایب و مزایای هاست ‌های اشتراکی نسبت به سرور مجازی و سرور اختصاصی

سرور

مطمئناً همه شما در مورد هاست، سرور، سایت و امثال این عبارات نکاتی را شنیده‌اید. اما اینکه این عبارات دقیقا چه معنا و کاربردی دارند نیز بسیار مهم است. در این مطلب سعی داریم با زبان ساده شما را با دنیای هاست، سرورهای مجازی و اختصاصی آشنا کنیم و سپس به بررسی معایب و مزایای هاست‌های اشتراکی نسبت به سرور مجازی و سرور اختصاصی بپردازیم. قبل از هر چیزی تعریفی از عبارات پایه را باید بدانیم:

سرور

سرور کامپیوتری است که همیشه روشن بوده و به اینترنت متصل است. این کامپیوتر بعنوان سیستم مادر شناخته شده و منابعی همچون رم، فضای ذخیره‌سازی، پردازنده و… را برای سایر سیستم‌های گیرنده داخل شبکه فراهم می‌کند. این سیستم‌ها به نوعی زیر مجموعه سرور هستند.

هاست

هاست در اصل یک اصطلاح انگلیسی به معنی میزبان است. سرور با تنظیمات و نصب نرم افزار های مشخص و خاص تبدیل به سرور میزبان وب‌سایت می‌شود. هر شخص، شرکت و یا هر کسب و کار بعد از راه‌اندازی وب سایت به یک هاست جهت میزبانی وب سایت خود نیاز دارد. از این رو بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی، یک هاست با ویژگی‌های مورد نیاز مشتری همچون میزان پهنای باند، مقدار فضای میزبانی، مقدار Ram و … را به مدت مشخص اجاره می‌دهد.

در بررسی معایب و مزایای هاست‌های اشتراکی نسبت به سرور مجازی و سرور اختصاصی باید بگوئیم هاست انواع مختلفی دارد که شامل: هاست اشتراکی، هاست سرور اختصاصی و هاست سرور مجازی می‌باشد، همچنین این سرویس از نظر موقعیت جغرافیایی به دو دسته هاست ایران و هاست خارج تقسیم می‌شود. در ادامه این مطلب شما را با هاست اشتراکی، اختصاصی و مجازی آشنا خواهیم کرد و معایب و مزایای آنها را بررسی خواهیم کرد.

 

هاست اشتراکی

در این نوع هاست، سرور، میزبان چندین سایت به صورت همزمان می‌شود. هاست‌های اشتراکی از لحاظ هزینه‌ای بسیار مقرون به صرفه هستند و به ازای میزان منابعی که برای هر سایت استفاده می‌شود از صاحب سایت هزینه‌ای دریافت می‌شود. این نوع هاست برای وب سایت‌هایی که تازه راه‌اندازی شده‌اند و درون خود اطلاعات و بازدید‌کننده زیادی ندارد، بسیار مناسب است. در واقع این نوع هاست برای کسب و کارهای کوچک، پروژه‌های شخصی و سایت‌هایی که نیاز به منابع قوی ندارند مناسب است.

 

معایب هاست اشتراکی

در هاست های اشتراکی با توجه به اینکه منابع میان تعداد زیادی سایت تقسیم می‌شود ممکن است گاها کندی هایی را برای وب‌سایت ها در بر داشته باشد. میزبان های اشتراکی با توجه به اینکه توسط ارائه دهنده سرویس پیکربندی می‌شوند، امکان شخصی سازی زیادی را برای شما به ارمغان نمی‌آورد.

مزایای هاست اشتراکی

هاست اشتراکی همانطور که گفته شد توسط ارائه دهنده پیکربندی و تنظیم می‌شود که این باعث می‌شود تا شما نیازی به پیکربندی مجدد نداشته باشید و همچنین شرکت ارائه دهنده تا حد زیادی امنیت هاست را در برابر حملات و ویروس ها تامین می‌نماید و این باعث می‌شود خاطر کاربران از این عناوین آسوده باشد.

 

هاست سرور اختصاصی

در این نوع هاست یک سرور اختصاصی به طور کامل در اختیار مشتری قرار می‌گیرد و تنها وب سایت مشتری از منابع این هاست و سرور استفاده می‌کند. این نوع هاست با هیچ گونه کاهش سرعتی مواجه نخواهد شد. زیرا سرور در اختیار یک وب سایت قرار گرفته است. البته این نوع هاست دارای هزینه بالایی است و برای سایت‌هایی که بازدیدکننده بالا و درخواست‌های بسیاری دارند مناسب است. این نوع سرور و هاست در واقع محیطی است که توسط یک سرویس‌گیرنده اجاره شده و تنها این گیرنده به سخت افزار دسترسی دارد. این نوع هاست برای مشاغل و کسب و کارهایی که دارای وب سایت با داده‌های حجیم و بازدید بالا هستند، مناسب است.

مزایای هاست سرور اختصاصی

در بررسی معایب و مزایای هاست‌های اشتراکی نسبت به سرور مجازی و سرور اختصاصی از مزایای این هاست می‌توان به قابلیت شخصی‌سازی آن اشاره کرد. در واقع در این نوع هاست خبری از هیچ نوع اشتراک‌گذاری سرور نیست و تمامی قدرت پردازش، حافظه، فضای دیسک و سرعت سرور در اختیار وب سایت شماست. به علاوه هیچ کاربر دیگری نمی‌تواند وب سایت شما را در معرض تهدیدات سایبری قرار داده و یا موجب شود که آدرس IP شما در لیست سیاه قرار گیرد. در این سرور سخت افزار سرور به صورت کامل در اختیار شما بوده و به صورت کامل به آن دسترسی خواهید داشت. در این هاست امکان شخصی سازی به صورت کامل فراهم است. زیرا شما مجبور نیستید سرور را با شخص دیگری به صورت مشترک استفاده کنید از این رو می‌توان سیستم عامل خود را انتخاب کرده و محیط سرور را برای اجرای برنامه های اختصاصی خود پیکربندی کنید.

معایب هاست سرور اختصاصی

این هاست با توجه به این که منابع و امکانات مدیریتی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد دارای هزینه‌های بیشتری است. مدیریت این نوع هاست نیاز به دانش فنی سطح بالا دارد تا بتوانید از تمام قابلیت‌های آن استفاده نمایید. البته بسیاری از سرورهای اختصاصی را می‌توان با پکیج پشتیبانی و کانفیگ خریداری کرد که دارای هزینه‌های مازاد است.

هاست سرور مجازی

اگر برای وب سایت شما هاست اختصاصی بیش از نیاز و هزینه‌ای خارج از بودجه دارد یا هاست اشتراکی توان پاسخگویی به نیاز های وب‌سایت شما را ندارد، توصیه می‌کنیم از هاست سرور مجازی استفاده نمایید. در این نوع هاست، یک سرور اختصاصی با استفاده از نرم افزار های مجازی ساز به تعدادی هاست یا سرور مجازی با منابع مشخص تقسیم بندی شده است. وب سایتی که از این نوع هاست برای میزبانی خود استفاده کند می‌تواند از تمامی منابع سخت افزاری و نرم افزاری این سرور مجازی و بدون اشتراک گذاری با وب‌سایت‌های دیگر استفاده کند.

 

مزایای هاست سرور مجازی

این نوع هاست دارای هزینه مقرون به‌صرفه با توجه به میزان منابع در دسترس است و دارای قدرت پردازش، فضای دیسک و حافظه بیشتری است. هزینه این نوع هاست کمتر از هاست سرور اختصاصی و بیشتر از هاست اشتراکی است. از لحاظ انعطاف پذیری و مقیاس پذیری نیز بسیار محیط قابل قبول و عملکرد مناسبی دارد.

انعطاف پذیری: از آنجا که وب سایت شما در داخل یک ماشین مجازی موجود است، شما قادر به تغییر محیط خود بدون ایجاد مزاحمت در راه اندازی سایر وب‌سایت‌های مستقر در سرور هستید. این امکان را برای سفارشی کردن، بیشتر از هاست شتراکی فراهم می‌کند.

مقیاس پذیری: شما فضای بیشتری برای مقیاس‌بندی وب سایت خود با هاست مجازی دارید تا هاست اشتراکی. هاست سرور مجازی شما شامل درصد مشخصی از منابع موجود در سرور است و شما می‌توانید برای دسترسی به درصد بیشتری از منابع سرور، بابت یک برنامه ارتقا یافته هزینه کنید. این یک مزیت بزرگ برای کاربرانی است که می‌خواهند با یک برنامه ارزان قیمت شروع کنند، اما انتظار دارند به سرعت رشد کنند.

معایب هاست سرور مجازی

در مقایسه هاست اشتراکی با سرور مجازی و سرور اختصاصی، سرور مجازی جهت راه اندازی سایت نیاز به دانش فنی بیشتر و هزینه‌های جانبی جهت نصب کنترل پنل‌ها و نرم افزار های دیگری چون آنتی ویروس‌ها و غیره را نسبت به هاست اشتراکی دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله بررسی انواع هاست‌ها پرداختیم و در مورد معایب و مزایای هر یک از آن‌ها توضیح دادیم تا در هنگام خرید بهترین انتخاب را داشته باشید.

پایان رپورتاژ آگهی /

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : بررسی معایب و مزایای هاست ‌های اشتراکی نسبت به سرور مجازی و سرور اختصاصی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. واقعا هاست اشتراکی به درد نمیخوره. سایت ما یه سره قطع بود. جا به جا کردیم روی یه سرور مجازی ایران. الان ۶ ماهه نه قطعی داریم نه کندی همه مشتری ها هم راضی هستند