برای عکسبرداری از مناظر طبیعی، تنظیمات دوربین به چه صورت باید باشد ؟

عکاسی از مناظر طبیعی

یکی از مواردی که بسیاری از افراد تصور می کنند عکاسی یک کار پیش پا افتاده می باشد، این است که از تنظیمات لازم برای عکسبرداری در محیط های مختلف و همچنین از مناظر طبیعی متفاوت آگاهی ندارند. در این میان برخی از عکاسان نیز از تمامی تنظیمات مربوط به محیط های مختلف آگاهی ندارند. اکنون شاید این سوال در ذهن شما نقش بسته باشد که چه تنظیماتی باید برای ثبت تصاویر طبیعی از مناظر اعمال گردد؟ در ادامه قصد داریم به یک سری از این تنظیمات اشاره داشته باشیم تا با استفاده از آن ها بتوانید از مناظر طبیعی اطراف خود عکس هایی خارق العاده دریافت کنید.

به چه پارامترهایی برای عکسبرداری از مناظر احتیاج داریم؟

به طورکلی عکاسی از مناظر طبیعی به آسانی امکان پذیر می باشد. تمامی ابزارهایی که برای عکس برداری از مناظر زیبا احتیاج دارید یک دوربین به همراه چند لنز مختلف و یک منظره ی طبیعی باب میلتان می باشد. بسیاری از عکاسان به منظور عکسبرداری از مناظر علاقه ی بسیار زیادی به استفاده از لنزهای عریض دارند زیرا به آن ها این قابلیت را می دهد تا فضای بیشتری از یک منظره ی خارق العاده را در قاب دوربین خود جای بدهند.

عکاسی از مناظر طبیعی

باید به شما این نوید را بدهیم، لنزهای 18 تا 55 میلی متری که به طور معمول همراه با دوربین‌ های حرفه ای DSLR عرضه می گردند، می‌ توانند به منظور عکسبرداری از مناظر بسیار مناسب باشند. اکنون در صورتی که شما نیز از علاقمندان به عکاسی از مناظر هستید می‌ توانید به منظور خرید لنز‌های عریض‌ تر هزینه یبیشتری را بپردازید ولی حتما این نکته را به خاطر داشته باشید که اساسا لنز‌های معمولی هم می‌ توانند تا حد زیادی شما را در این امر یاری نمایند.

همچنین می‌ توانید تصاویر مربوط به طبیعت را با استفاده از لنز‌های بسیار جذاب TelePhoto نیز به ثبت رسانید. در این شرایط تصاویر ثبت شده قطعا متفاوت خواهند بود ولی این موضوع صادق نیست که این تصاویر به عنوان تصاویر مناسب و قابل قبول به شمار نمی روند. به طورکلی زمانی که تصمیم می گیرید از طبیعت های مختلف عکاسی کنید، به طور معمول هنگام غروب و با نور کم و دیافراگم‌ های باریک دست و پنجه نرم خواهید کرد. این بحث بدان معناست که می‌ توانید در دوربین خود از سرعت شاتر کمتری استفاده نمایید، بدون آنکه نگران باشید تصاویر ثبت شده ی شما تار هستند.

عکاسی از مناظر طبیعی

نخستین ابزاری که می توانید برای عکاسی از طبیعت خریداری نمایید، خرید یک سه پایه ی دوربین می باشد. شما با استفاده از این سه پایه ی دوربین قادر خواهید بود تا تصاویری را به ثبت برسانید که بدون استفاده از آن برای ثبتشان باید یک روش های بسیار سخت را دنبال نمایید تا به هدف خود برسید. البته ابزارهای بسیاری نیز به منظور عکسبرداری از مناظر طبیعی وجود دارد، به عنوان مثال می توان به کنترلر شاتر دوربین از راه دور و همچنین فیلتر‌هایی با تراکم پیکسلی طبیعی اشاره داشت ولی مطمئن باشید که به منظور شروع عکاسی احتیاجی به استفاده از آن ها ندارید.

گشودگی دیافراگم لازم برای عکسبرداری از مناظر طبیعی

تنها موردی که می تواند به صورت کاملا کاربردی و به سرعت شما را به هدفتان برای ثبت تصویر برساند، لنرهای مختلف می باشد. در برخی از مواقع هر دیافراگمی می‌ تواند به منظور انجام این کار مناسب باشد اما اساسا در عکسبرداری از مناظر طبیعی، شما سعی می کنید تا عمق دید و میزان وضوح تصویرتان را افزایش دهید و این مسئله بدان معناست که که بر روی محدوده‌ ی بخصوصی از گشودگی دیافراگم فعالیت دارید.

عکاسی از مناظر طبیعی

بسیاری از مواقع زمانی که از مناظر طبیعی عکسبرداری می کنید و در عین حال از سه پایه استفاده می کنید، باید گشودگی دیافراگم دوربین خود را در محدوده ی F/16 تنظیم کنید. در بسیاری از موارد این میزان تعادل بسیار زیادی میان عمق و وضوح تصویر ایجاد می نماید. تقریبا تمامی بخش های یک تصویر با دیافراگم F/16 به طور کامل واضح می باشد.

عکاسی از مناظر طبیعی

این بحث بدان معنا نیست که باید فقط از گشودگی دیافراگم f/16 استفاده کنید. هر دو گشودگی دیافراگم f/11 و حتی f/8 نیز می‌ توانند میزان عمق تصویر مناسبی را همراه با لنز‌های عریض برای شما فراهم بیاورد و این امکان را بدهد تا نور بیشتری به تصویر شما راه پیدا کند تا بتوانید از سرعت شاتر بالاتری استفاده نمایید. این مسئله مخصوصا زمانی اهمیت می یابد که دوربین در دستان شماست و تصمیم ندارید تا اجزای تصویر موجود در قاب متحرک باشند.

سرعت شاتر لازم برای عکسبرداری از مناظر طبیعی

عکاسی از مناظر طبیعی

اساسا در عکسبرداری از مناظر طبیعی، سرعت شاتر است که تعیین می کند اجسام در حال حرکت چگونه مشاهده شوند. در صورتی که زیر دوربین خود از سه پایه استفاده می نمایید، می‌ توانید به راحتی سرعت شاتر خود را بالاتر از زمانی که دوربینتان را در دستانتان می‌ گیرید، افزایش دهید. این قابلیت به شما این امکان را می دهد تا رنگ آبی دریا، انسان ها و هر چیز دیگری که دائما در حال حرکت می باشد را بهتر نشان بدهد.

عکاسی از مناظر طبیعی

اما در صورتی که از سه پایه در زیر دوربین خود استفاده نمی‌ کنید، آن زمان باید از سرعت شاتر بالاتر از 1 استفاده کنید. برای مثال در صورتی که از یک لنز 18 میلی متری استفاده می نمایید، باید سرعت شاتر دوربین خود را بر روی 1.30 ثانیه تنظیم نمایید. در صورت استفاده از پایه، تنها محدودیتی که وجود دارد، نور می باشد. در روشنایی نمی‌ توانید از سرعت شاتر‌های طولانی مدت بدون استفاده از فیلتر‌های تراکمی استفاده نمایید.

ایزو لازم برای عکسبرداری از مناظر طبیعی

به طورکلی انتخاب ایزو کمتر در عکاسی از مناظر طیبیعیکاربرد دارد، مگر این که از سه پایه در زیر دوربین خود استفاده نمایید یا اینکه عکاسبرداری در شب انجام بدهید. در شرایطی که از سه پایه در زیر دوربین خود استفاده می نمایید، بهترین راه این است که ایزو دوربین خود را بر روی 100 تنظیم کنید و از یک سرعت شاتر طولانی مدت استفاده استفاده نمایید تا بتوانید تصاویر روشن تری را دریافت کنید.

عکاسی از مناظر طبیعی

در صورتی که از سه پایه استفاده نمی کنید، شب‌ ها و یا زمان‌هایی که نور کم است برای مشخص کردن محدوده ی سرعت شاتر دوربین خود با محدودیت هایی روبرو هستید تا جایی که ممکن است از ایزو بالا استفاده نمایید. البته لازم به ذکر است که با انجام چنین کاری تصاویر شما مقداری نویز خواهند داشت. به طورکلی تنظیمات لازم به منظور عکسبرداری از مناظر طبیعی انعطاف پذیری بالایی خواهد داشت. یکی از روش های بسیار معمول و معقول استفاده از سه پایه ی دوربین، تعیین سرعت شاتر بین 1.10 ثانیه و 3 ثانیه، تعیین گشودگی دیافراگم میان f/11 و f/16 و انتخاب ایزو 100 می باشد. به صورت استاندارد استفاده از این تنظیمات می‌ تواند برای آغاز عکاسی از مناظر طبیعی می تواند مناسب باشد.

 

مطالب مرتبط

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

 

منبع: howtogeek

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : برای عکسبرداری از مناظر طبیعی، تنظیمات دوربین به چه صورت باید باشد ؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *