بالاخره شرکت نفت با دو نرخی شدن قیمت سوخت موافقت نمود

دو نرخی شدن قیمت سوخت

مدتی است که تیتر اول سایت های خبری به دو نرخی شدن و سهمیه بندی شدن بنزین اختصاص یافته است و بسیاری از افراد نیز در این میان به شایعاتی در خصوص 1800 تومانی شدن نرخ بنزین دامن زده اند. اکنون بحث اینجاست که آیا دولت تصمیم دارد که از قاچاق سوخت جلوگیری نماید یا اینکه قیمت سوخت را افزایش دهد؟

دو نرخی شدن قیمت سوخت

در این میان یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه ی مجلس در طی مصاحبه ای اعلام نمود که شرکت نفت با طرح مجلس مبنی بر دو نرخی شدن قیمت ارز موافقت کرده است:

افزایش قیمت ارز و به دنبال آن افزایش قیمت هر لیتر بنزین و فرآورده‌ های نفتی از طرفی دیگر، قیمت پایین انرژی در ایران، الزام کاهش و بهینه سازی میزان مصرف سوخت در کشور و همچنین جلوگیری از افزایش میزان قاچاق سوخت سبب شده است تا اقتصادانان بر الزام افزایش قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی تاکید داشته باشند. تجربه هایی از قبل درخصوص سهمیه‌ بندی بنزین و استفاده از کارت سوخت حاصل شد ولی تحلیلگران اقتصادی اعتقاد دارند که استفاده از کارت سوخت و دو نرخی کردن قیمت بنزین مسائلی اجتماعی نابجایی به دنبال دارد و لازم است تا دولت به‌ دنبال مدیریت واقعی میزان مصرف سوخت در کشور باشد.

دو نرخی شدن قیمت سوخت

در حال حاضر متاسفانه زیرساخت‌ های موردنیاز به منظور مدیریت واقعی میزان مصرف سوخت در ایران وجود ندارد و دولت مجبور به استفاده از روش هایی قدیمی می باشد؛ در این راستا اعلام شد که اشخاص و مالکان وسایل نقلیه نسبت به فعال نمودن کارت سوخت‌ خود اقدام نمایند. به دنبال دو نرخی شدن قیمت بنزین در بودجه‌ ی سال ۹۸ طرحی از طرف تعدادی از نمایندگان مجلس با مشورت بخش پژوهش‌ های مجلس و همچنین وزارت نفت و رضایت این وزارت خانه تهیه گشته است. طبق این طرح، این دفعه دولت یارانه سوخت را به‌ جای اینکه برای خودروها پرداخت کند، به افراد پرداخت خواهد پرداخت.

 

مطالب مرتبط

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

 

منبع: مهر

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : بالاخره شرکت نفت با دو نرخی شدن قیمت سوخت موافقت نمود

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *