ایکس‌باکس سری ایکس یا پلی‌استیشن 5

کنسول بازی

درست به همان اندازه که ابهامات زیادی در رابطه با هر نسل کنسول بازی رو به رو هستیم، کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت و سونی وجود دارد که به همان میزان از جزئیات این دو دستگاه اطلاع داریم. ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌استیشن 5 هردو از رزولوشن 8K امکان پشتیبانی دارند و از نرخ فریم‌های بالا و همچنین پردازنده‌ای قدرتمند و هارد SSD استفاده می‌کنند. اما اگر بخواهیم ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 را با این دو قیاس کنیم باید بگوییم تقریبا هیچ شباهتی وجود ندارد. درنهایت تصمیم داریم به بررسی این سوال بپردازیم که کدام کنسول در نسل نهم موفقیت بیشتری خواهند داشت و برتر هستند.

هر اطلاعات جدیدی که درمورد کنسول‌های بازی منتشر می‌شوند، به پاسخ جواب سوال بالا بیشتر نزدیک می‌شودیم. با تشکر از پست‌های بلاگ مایکروسافت و لایو استریم‌های سونی، ما می‌توانیم مشخصات سیستم این دو کنسول نسل نهمی را با هم مقایسه کنیم تا ببینم آن‌ها چطور به نظر می‌رسند. پلی‌استیشن 5 تا به اینجا بازی‌های خوبی را نسبت به ایکس‌باکس سری ایکس در رویدادش در ماه ژوئن به نمایش گذاشت اما در رویداد ماه جولای دیدیم هر دو شرکت بازی‌های مختلف فرست پارتی و ترد پارتی و مشترکی را که قرار است آن‌ها را برروی کنسول‌های نسل نهمی تجربه کنیم به نمایش گذاشتند.

کنسول بازی

درحالی که نمی‌توانیم تا زمانی که کنسول‌های به طور رسمی عرضه شوند و در دسترس کاربران قرار بگیرند چیز دقیقی بگوییم اما مواردی هستند که می‌توانیم براساس اطلاعات موجود آن‌ها را یاد بگیریم. این ها تمام چیزهایی هستند که حداقل برروی کاغذ از این دو دستگاه داریم.

ایکس‌باکس سری ایکسپلی‌استینشن 5 
نامشخصنامشخصقیمت
ماه نوامبرتعطیلات سال نو 2020تاریخ عرضه
Halo Infinite, Senua’s Saga: Hellblade 2, Forza Motorsport 8, State of Decay 3Spider-Man: Miles Morales, Horizon II: Forbidden West, Gran Turismo 7انحصاری‌های کلیدی زمان انتشار
تمام بازی‌های ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس 360پشتیبانی از تمامی بازی‌های پلی‌استیشن 4 و بهینه شده‌ی پلی‌‍استیشن 4 پروظرفیت بکوارد
هشت هسته‌ای 3.8 گیگاهرتزی AMD Zen 2هشت هسته‌ای 3.5 گیگاهرتزی AMD Zen 2پردازنده
12 ترافلاپسی AMD RDNA 210.3 ترافلاپسی AMD RDNA 2پردازنده گرافیکی
16 گیگابایت GDDR616 گیگابایت GDDR6رم
یک ترابایت به همراه NVMe SSD انتخابی825 گیگابایت به همراه SSD انتخابیفضا
تا 8Kتا 8Kرزولوشن
تا 120تا 120نرخ فریم
4K UHD Blu-ray4K UHD Blu-rayدرایو نوری

قیمت پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس

با بدترین قسمت کنسول‌های نسل بعدی شروع می‌کنیم. متاسفانه هنوز سونی و مایکروسافت قیمت کنسول‌هایشان را مشخص نکردند و هیچ شایعه‌ای را دررابطه با قیمت‌ کنسول‌ها تایید ننموده‌اند. کنسول پلی‌استیشن 4 در زمان انتشار با قیمت 400 دلار عرضه گردید و ایکس‌باکس وان هم با قیمت 500 دلار فعالیت خود را آغاز نمود اما با گذشت تقریبا 7 سال از اولین زمان عرضه تقریبا همه چیز در بازار بسیار متفاوت شد. سونی مجبور بود به دلیل مشکلاتش در زمان کنسول پلی‌استیشن 3 یا به نوعی نسل هفتم، خودش را بازیابی کند. درحالی که مایکروسافت تلاش کرد تا دید بازی‌بازان را نسبت به کنسول‌های بازی تغییر دهد و مسیر جدیدی را آغاز نمود.

بیشتر شایعات و تحلیل‌ها درمورد هردو دستگاه پلی‌استیشن 5 و ایکس‌‌باکس سری ایکس اشاره به قیمتی حدود 500 دلار دارند اما هیچ تاییدی بر این قیمت‌ها وجود ندارد تا زمانی که مایکروسافت و سونی قیمت نهایی و رسمی را اعلام کنند. اگر از الان به فکر پس‌انداز کردن 500 دلار باشید احتمال می‌دهیم 100 دلاری اختلاف قیمت در زمان عرضه وجود داشته باشد.

با این حال احتمالا بزودی و در کنار جزئیات جدید این مطلب مشخص خواهد شد. طبق گزارش‌های اولیه قرار بود سونی و مایکروسافت کنسول‌هایشان را در تعطیلات سال نوی میلادی عرضه کنند اما مایکروسافت کمی پیش دستی کرد اعلام داشت دستگاهش را در ماه نوامبر و کمی زودتر از نماینده سونی عرضه می‌کند.

کنسول بازی

عناوین انحصاری پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس

پس از نمایش رویداد مایکروسافت در 23 جولای دید بسیار بهتری نسبت به آنچه از عناوین انحصاری ایکس‌باکس سری ایکس انتظار داشتیم پیدا کردیم. شاید بزرگ‌ترین بازی‌هایی که همه انتظار معرفی آن را داشتند، بازی Halo Infinite و Senua Saga: Hellblade 2 بود. سورپرایزی که مایکروسافت در این رویداد ما را با آن غافلگیر نمود، نمایشی از Fable 4 بود که در نهایت همه‌ی هواداران این بازی بالاخره و پس از مدت زمانی طولانی خبری از انتشار آن دریافت کردند. همچنین در رویداد یاد شده تایید شد بازی‌های Forza Motorsport 8 و State Of Decay 3 نیز برای ایکس‌باکس سری ایکس در راه هستند.

یکی از نکات جالب درباره‌ی کنسول نسل نهمی مایکروسافت این است که آن‌ها خیلی تاکیدی بر عناوین انحصاری ندارند. تقریبا هر عنوانی که به صورت انحصاری و البته فرست پارتی برای ایکس‌باکس سری ایکس در دسترس قرار می‌گیرد برای پلتفرم رایانه‌های شخصی نیز منتشر می‌شوند. به علاوه برخی از بازی‌هایی که در سال 2020 و یا اوایل نسل بعدی منتشر می‌شوند برای کاربران ایکس‌باکس وان نیز موجود خواهند بود. به‌نظر می‌رسد مایکروسافت اکونومی جدیدی را برای فعالیت پیدا کرده و دیگر کنسول و بازی‌های انحصاری اولویت اول آن‌ها نیستند.

تا امروز با تعدادی از مهم‌ترین بازی‌های انحصاری سونی با نام‌های Spider-Man: Miles Morales, Horizon II: Forbidden West, Gran Turismo 7 اشاره داشته باشیم. درحال حاضر این عناوین به صورت انحصاری و اختصاصی برای پلی‌استیشن 5 در دسترس خواهند بود. بنابراین امکان تجربه‌ی بازی‌های یاد شده برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی امکان پذیر نیست.

از طرفی برای تجربه‌ی بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس سری ایکس نیازی به تهیه‌ی کنسول ندارید؛ درحالی که برای تجربه‌ی بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن 5 نیاز به خرید این کنسول دارید. این تناقضی بزرگ برای بازی‌بازان به حساب می‌آید. بررسی این مسئله بستگی به این دارد که آیا شما سیستم قدرتمندی برای رایانه‌های شخصیتان دارید و یا اینکه انتخاب شما خرید کنسول است یا نه.

اگر درمورد اینکه چه سیستمی مناسب تجربه‌ی بازی‌های نسل بعدی است سوالی دارید پیشنهاد می‌کنیم مقالات مرتبط با این مورد را که در سایت منتشر کرده‌ایم مطالعه نمایید. در مقالات منتشر شده شرح دادیم که چرا خرید یک سیستم گیمینگ قدرتمند بهتر از کنسول پلی‌استیشن 5 است و در مقاله‌ی دیگر اشاره‌ای به این مسئله داشتیم که اگر سیستمی قدرتمند داشته باشید نیازی به خرید ایکس‌باکس سری ایکس ندارید. البته باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که این امر بستگی به منطقه‌ی زندگی شما هم دارد.

جزئیات گرافیک پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس

اگر به جدولی که بالا قرار داده‌ایم توجه کرده باشید به وضوح برای شما مشخص است که کنسول مایکروسافت قدرت گرافیکی بسیار بسیار بیشتری نسبت به کنسول سونی دارد. بنابراین انتظار می‌رود جزئیات گرافیکی بهتری را برروی این کنسول شاهد باشیم.

بیشتر بخوانید  کاهش قیمت کنسول سونی PS4

اول بیایید نگاهی کلی به سخت افزار این دو کنسول بیندازیم. درحال حاضر به‌نظر نمی‌رسد تفاوت زیادی را بین پردازنده‌ی اصلی دو کنسول به جز سرعت بیشتر ایکس‌باکس شاهد باشیم. همان‌طور که در بالا هم اشاره داشتیم قدرت پردازنده‌ی گرافیکی پلی‌استیشن 5 برابر با 10.3 ترافلاپس بوده و قدرت پردازنده‌ی ایکس‌باکس سری ایکس برابر با 12 ترافلاپس است. هر ترافلاپس نشان می‌دهد در هر ثانیه سخت افزار چه مقداری را می‌تواند مدیریت کند. باتوجه به اختلاف 1.7 ترافلاپسی بین این دو کنسول می‌توان گفت این حجم از تفاوت تغییرات بسیار زیاد و خیره کننده‌ای را در تجربه‌ی بازی‌ها ایجاد می‌کند.

اما به خاطر داشته باشید این بدان معنا نیست که همه‌ی بازی‌ها قرار است از این امکان و تمام 12 ترافلاپس استفاده کنند. همچنین بستگی دارد که سازندگان بخواهند چه جزئیاتی را برای عنوان در دست تولید خود به کار بگیرند و یا اینکه بازی‌های خود را متناسب با چه دستگاهی عرضه نمایند.

هاردهای SSD می‌توانند نقش موثری در عملکرد سخت‌افزار کنسول‌ها داشته باشند. از آنجا که هردو کنسول از این امکان بهره می‌برند باید بگوییم بازی‌ها بسیار سریعتر از گذشته برروی این دستگاه بارگیری می‌شوند. تاکنون تنها سونی نمونه‌ای از گیم‌پلی بازی‌هایش را با این نوع هارد به نمایش گذاشته اما قیاس دقیقی با مدل‌های موجود در بازار نداریم. این یکی دیگر از مواردی است که به احتمال زیاد نتیجه‌ی رقابت را در نسل آینده تغییر می‌دهد. در نگاه اول به نظر می‌رسد هردو کنسول کاملا قدرتمند هستند اما در حقیقت نماینده‌ی مایکروسافت در نسل نهم قدرت بیشتری دارد حداقل از نظر سخت افزاری و گرافیکی که به کار گرفته شده است.

طراحی پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس

طراحی کنسول مایکروسافت بسیار ساده و در عین حال جذاب است. ظاهر آن بسیار شبیه یک برج کامپیتری بوده و لوگوی کلاسیک ایکس‌باکس هم در سمت چپ و بالایی آن قرار دارد. در قسمت پایینی و سمت چپ دستگاه هم درایو نوری قرار گرفته است. باتوجه به طراحی به‌نظر دستگاه برای آن ساخته شده که به صورت ایستاده قرار بگیرد.

اما طراحی پلی‌استیشن 5 کمی متفاوت‌تر از نسل‌های قبلی و بخصوص نسل هشتم است. در تصاویر نمایش داده شده دیدیم که این دستگاه از دو بخش سفید و مشکی ساخته شده که بخش میانی آن نورپردازی‌هایی دارد. همچنین در زمان معرفی و رونمایی از طراحی این کنسول نسخه‌ی دیجیتالی آن را هم دیدیم که از بخش پایینی و سمت راست درایو نوری حذف شده و انحنای بخش میانی آن بسیار کمتر شده است. همان‌طور که قبلا هم گفتیم قیمت این دو کنسول مشخص نیست اما قطعا قیمت نسخه‌ی دیجیتالی و معمولی با یکدیگر تفاوت‌هایی خواهند داشت.

انتخاب اینکه کدام یک طراحی بهتری دارند امری شوار و ناشدنی است. درواقع هردو کنسول متناسب با ویژگی‌ها و المان‌های نسل‌های قبلی‌شان طراحی قابل قبول و بسیار زیبایی دارند.

کنسول بازی

امکان بکوارد ایکس‌باکس سری ایکس و پلی ‌استیشن 5

هردو کنسول سونی و مایکروسافت امکان بکوارد را برای کنسول‌هایشان قرار دادند اما ایکس‌باکس سری ایکس دست کاربرانش را برای اینکار کاملا باز گذاشته و بازی‌بازان می‌توانند تمامی بازی‌های اورجینالی را که برروی کنسول ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس وان داشتند به راحتی برروی این کنسول نسل نهمی هم تجربه کنند.

سونی هم این امکان را برای کنسول نسل نهمیش قرار داده اما عملکرد سیستم بکوارد برروی نماینده سونی مشابه مایکروسافت نیست و فقط بازی‌های پلی‌استیشن 4 و آن هم به شرط بهینه بودن امکان اجرا برروی کنسول یاد شده را دارند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم در میان عناوین منتشر شده حدود 100 عنوان امکان اجرا برروی پلی‌استیشن 5 را دارند.

زیر مجموعه‌های پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس

جهت سهولت تجربه‌ی بازی‌ها توسط بازی‌بازان سرویس‌هایی ایجاد شدند. همان‌طور که می‌دانید قدرتمندترین سرویس بازی به مایکروسافت تعلق دارد. سرویس گیم‌پس را می‌توان نعمتی بزرگ برای بازی‌بازان دانست؛ با کمک این سرویس می‌توانید تقریبا تمام بازی‌های روز و انحصاری را تجربه کنید. اخیرا مایکروسافت از سیستم جدید خودش با نام پراجکت ایکس کلود (Project xCloud) رونمایی کرد که به‌نظر می‌رسد با ترکیب این دو سرویس بازی‌بازان بتوانند با کمترین هزینه و در هر مکانی به تجربه‌ی بازی بپردازند.

پس از راه اندازی سرویس گیم‌پس، سونی نیز تصمیم گرفت سرویسی مشابه با آن ایجاد کند اما علی‌رغم تلاش‌های بسیار سونی نتوانست در این رقابت به مایکروسافت برسد. سرویس پلی‌استیشن نو (PlayStation Now) نیز با هدف ساده‌تر شدن تجربه‌ی بازی برای بازی‌بازان پلی‌استیشن راه اندازی شد.

واقعیت مجازی در پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس

کنسول بازی

یکی از مواردی که سونی به تنهایی در قیاس با مایکروسافت در آن یکه‌تازی می‌کند مسئله‌ی واقعیت مجازی و بازی‌های واقعیت مجازی است. کنسول پلی‌استیشن 5 به‌طور کامل از هدست‌های واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کند. به‌نظر می‌رسد این تکنولوژی خیلی برای مایکروسافت جذاب نبوده و تصمیم ندارد به سمت توسعه‌ی دستگاه‌ها و عناوین مرتبط با آن برود.

اوت لوک (outlook) در پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس

یکی از مهم‌ترین مواردی که برای تقریبا تمامی بازی‌بازان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است کتابخانه‌ی بازی‌های آن‌هاست. پشتیبانی از حساب‌های کاربری و همچنین پیش خریدها و مواردی از این دست هم یکی از مسائل مهمی هستند که می‌توانند نتیجه را به نفع کنسول مقابل تغییر دهند. ایکس‌باکس وان در نسل هشتم در این کار توانست موفقیت بیشتری نسبت به نماینده‌ی سونی داشته باشد. البته که این موفقیت به دلیل سیستم اوت لوک کاملا وابسته بود.

تا به اینجا اینها تنها مواردی هستند که از دو کنسول نسل نهمی می‌دانیم. ایکس‌باکس سری ایکس با سرویس گیم‌پس، پراجکت ایکس‌کلود و بکوارد کامل از نسخه‌های ایکس‌باکس وان و 360 برای رقابت آماده شده و در مقابل پلی‌استیشن 5 تنها با سرویس پلی‌استیشن نو، طراحی نسبتا زیبا و عناوین انحصاری تا به امروز خود را برای رقابت آماده کرده است. تا به اینجا به نظر می‌رسد مایکروسافت با تجهیزات و امکانات قدرتمندتر و بهتری برای نسل بعدی آماده شده و درنهایت باید بگوییم باید تا زمان عرضه و تست نهایی هردو کنسول صبر کنیم تا مشخص شود که در عمل این دو کنسول چه توانی را از خودشان نشان می‌دهند.

به طور کلی نسل نهم با کنسول‌هایی رو به رو هستیم که ویژگی های بزرگی در برمی گیرند و نباید آنها را مدل های معمولی پنداشت. سونی و مایکروسافت قصد دارند با پشتیبانی بزرگ خود از این کنسول ها، تجربه فوق العاده ای رقم زده و موجب خواهند شد تا این نسل را به خوبی سپری کنیم.

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : ایکس‌باکس سری ایکس یا پلی‌استیشن 5

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *