اهدای ۷ سکه ارزشمند دوره سلوکیان به موزه خراسان

اهدای ۷ سکه ارزشمند دوره سلوکیان به موزه خراسان

تاریخ ایران پر از رخدادها و حوادث گوناگون بوده است. از ابتدای تاریخ تا به امروز منطقه ‌ای که کشور ما در آن قرار دارد شاهد حوادث گوناگون بوده است. امپراطوری های مختلفی در این منطقه به وجود آمده و در طول تاریخ از بین رفته اند. همین موضوع سبب شده تا جاذبه ها و اشیای باستانی بسیار زیادی در کشور ما وجود داشته باشد.

به دلیل وجود این اشیای تاریخی ارزشمند در سراسر ایران شاهد موزه های بسیار زیادی در کشور هستیم که یکی از بزرگترین و برترین این موزه ها، موزه بزرگ خراسان است که در شهر مقدس مشهد واقع شده است. اگر با تور مشهد سری به این شهر زدید، حتماً به سراغ موزه بزرگ خراسان رفته و از این موزه فوق العاده خاصنیز  بازدید کنید. در این مطلب قصد داریم تا علاوه بر معرفی موزه خراسان، خبر اهدا اشیای ارزشمندی به این موزه را بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید.

اهدای ۷ سکه ارزشمند دوره سلوکیان به موزه خراسان

سکه های دوره سلوکیان به موزه خراسان اهدا شد

حسن روزرخ، یکی از راهنمایان پیشکسوت خراسان و راهنمای تخصصی افغانستان که مسلط به زبان‌ های انگلیسی و فرانسوی است، در راستای اهدا اشیای تاریخی و ارزشمند به موزه ‌های کشور، ۷ سکه تاریخی که قدمت آن ها به دوره حکومت سلوکیان و دوران ایران باستان باز می ‌گردد را به موزه بزرگ خراسان اهدا کرد.

این سکه ‌ها از نظر قدمت به صد سال پیش از میلاد مسیح باز می گردند. در دوره ای‌ که امپراطوری سلوکیه تشکیل شد، منطقه ایران یکی از مناطق بسیار مهم امپراطوری این حکومت به حساب می آمد.

اگر نگاهی به امپراطوری سلوکی انداخته و در رابطه با این حکومت صحبت کنیم، باید گفت که تأسیس این امپراطوری به دوره پس از مرگ اسکندر مقدونی باز می ‌گردد. بعد از مرگ این فاتح بزرگ تاریخ، سرزمین هایی که توسط اسکندر یکی پس از دیگری فتح شد، بین سرداران او تقسیم گشت و سلوکوس یکم توانست منطقه ایران را به تصرف خود در آورد و امپراطوری سلوکی را در این ناحیه پایه‌ گذاری کند.

این امپراطوری در آن دوران با الهام از امپراطوری داریوش اقدام به ضرب سکه های طلای مختلفی کرد و حالا با گذشت بیش از  ۲۳۰۰ سال از تاسیس امپراطوری سلوکی، ۷ سکه باستانی از آن دوران به موزه بزرگ خراسان اهدا شد.

 

 

موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان یکی از موزه های هیجان انگیز ایران به حساب می‌ آید. این موزه بسیار بزرگ با زیربنای ۱۸ هزار متر مربعی خود در مجموعه فرهنگی و تفریحی کوهسنگی ساخته شده است. طراحی این موزه از بنای عمارت خورشید که در کلات نادر قرار دارد، الهام گرفته شده است.

ساختمان موزه بزرگ خراسان دارای ۱۲ طبقه است و در آن اشیا باستانی و تاریخی بسیار زیادی قرار دارد. شما می توانید در تالارهای این موزه بخش‌ های مختلفی چون تاریخ، مردم شناسی، علم، کیهان شناسی، کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیا تاریخی و… را مشاهده کنید. امروزه از موزه بزرگ خراسان به عنوان بزرگترین موزه خاورمیانه نیز یاد می‌ شود.

اشیایی که در این موزه به نمایش گذاشته می شود، نشان دهنده عظمت و شکوه ایران در قرون گذشته است. در این موزه شما می توانید اشیای مختلفی از دوران پیش از تاریخ، قبل از اسلام، پس از اسلام، عصر پارینه سنگی و دوران معاصر را مشاهده کنید.

این موزه بسیار زیبا همه روزه بین ساعت ۸ صبح الی ۵ عصر میزبان گردشگران است. هزینه ورودی این موزه برای ایرانیان ۵ هزار تومان و برای اتباع خارجی ۵۰ هزار تومان است. دانشجویان و بازنشستگان می‌ توانند با هزینه نیم بها از این موزه زیبا بازدید کنند.

آثار موجود در موزه خراسان

مدیران بخش های مختلف شهر مشهد با کمک یکدیگر این موزه بزرگ و فوق ‌العاده را تاسیس نموده اند. موزه بزرگ خراسان امروزه با مساحت بالا خود توانسته تبدیل به یکی از موزه‌ های بزرگ خاورمیانه شود و حتی نام آن نیز در بین موزه های بزرگ جهان قرار گیرد.

شما می ‌توانید در این موزه هیجان انگیز و جذاب سری به دوره ‌های مختلف تاریخی زده و با مشاهده اشیای باستانی بیشتر با گذشته کشور ایران و مردم آن آشنا شوید. همانند هر موزه دیگری در موزه بزرگ خراسان نیز بخش ‌های مختلفی وجود دارد که شما در این بخش می توانید آثار گوناگون را مشاهده کنید. در این قسمت قصد داریم تا شما را با بخش ها و آثار موجود در موزه خراسان آشنا کنیم.

بخش نگهداری از اشیای منقول تاریخی

مهم ترین بخش موزه بزرگ خراسان بخش نگهداری از اشیا منقول تاریخی است که در آن معماری فوق العاده ای وجود دارد. این بخش از موزه که در واقع بخش اصلی آن است از پیشرفته ترین امکانات امنیتی بهره می ‌برد و در آن سعی شده تا تکنولوژی های ضد حریق، ضد زلزله و… استفاده شود. این مخزن در برابر آسیب های جنگی در امان بوده و هرگونه حمله نظامی نمی ‌تواند به این بخش آسیبی وارد کند.

آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیا تاریخی

در موزه بزرگ مشهد بخشی برای حفاظت و مرمت اشیا تاریخی به وجود آمده است. در این بخش امکانات و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی مختلفی برای حفاظت و مرمت از آثار باستانی وجود دارد. علاوه بر این در این قسمت، بخشی برای پژوهش، مستند سازی، مطالعات بر روی اشیای تاریخی و تزئینات معماری نیز ایجاد شده است.

کتابخانه تخصصی

در موزه خراسان کتابخانه تخصصی بسیار بزرگی به وجود آمده است. این کتابخانه دارای بیش از پنج هزار جلد کتاب، اسناد، عکس های تخصصی و… است. کتابخانه موزه بزرگ خراسان مکان فوق ‌العاده ‌ای برای مطالعه و پژوهش است و علاقه ‌مندان به مباحث تاریخی می ‌توانند از کتاب ‌ها و اسناد این کتابخانه تخصصی استفاده کنند.

طبقه بندی آثار موجود در موزه بزرگ خراسان

آثار موجود در موزه خراسان به سه دسته بسیار مهم تقسیم می شوند که در این بخش قصد داریم این سه دسته را به شما معرفی کنیم.

اشیای پیش از تاریخ

در این بخش از موزه خراسان اشیای متعلق به دوران پیش از تاریخ وجود دارد که شامل سفال، پیکرک، ابزارهای سنگی و… می شود.

اشیا دوره تاریخ باستان

در این بخش از موزه بزرگ خراسان آثاری از سلسله های هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی قرار دارد. هفت سکه دوره سلوکی نیز به این بخش از موزه اضافه شده است.

اشیا دوره اسلامی

دسته سوم از آثار موجود در موزه بزرگ خراسان آثار متعلق به دوره اسلامی است که از صدر اسلام تا اواخر سلطنت قاجار را در برگرفته است. افرادی که علاقمند هستند تا آثاری متعلق به تاریخ معاصر را به نظاره نشینند می توانند از این بخش دیدن کنند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : اهدای ۷ سکه ارزشمند دوره سلوکیان به موزه خراسان

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *