استخراج ارز دیجیتال با چه اهدافی انجام می‌شود؟

استخراج ارز دیجیتال با چه اهدافی انجام می‌شود؟

هنگامی که صحبت از استخراج یا ماینینگ می‌شود، عموماً معادن و فلزات گران‌بها را در ذهن افراد تداعی می‌کند. اما این اصطلاح که قصد پرداختن به آن را داریم، در بازار کریپتوکارنسی نیز کاربرد مخصوص به خود را دارد. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا ابتدا استخراج ارز دیجیتال را همراه با ساختار آن و تأثیر الگوریتم اثبات کار بر این فرایند معرفی کنیم. در مرحلهٔ بعد، اهداف ماینینگ ارز دیجیتال، ابزار لازم برای آن و سایر موارد مرتبط در این زمینه را مورد بررسی قرار می‌دهیم. تا پایان نوشته همراه ما باشید.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

در دنیای کریپتوکارنسی، استخراج به مجموعه فرایندهایی گفته می‌شود که طی آن توکن‌های جدیدی در شبکهٔ بلاک‌چین به‌دست می‌آید. استخراج ارز دیجیتال در بسیاری از موارد به استخراج فلزات گران‌بها شباهت دارد، زیرا همان‌طور که کارگران معدن با سختی و صرف انرژی زیاد پس از گذراندن مدت زمانی طولانی می‌توانند به این فلزات دسترسی داشته باشند، در دنیای کریپتو نیز کاربران این بازار باید مدت زمان زیادی وقت بگذارند تا با استفاده از دستگاه‌های محاسباتی قدرتمند، به استخراج مقداری کوین بپردازند.

در تعریفی حرفه‌ای‌تر، به فرایند ایجاد و کسب کوین‌های جدید در یک پروژهٔ کریپتوکارنسی هنگام اضافه کردن بلاک جدید به بلاکچین، ماینینگ ارز دیجیتال (Cryptocurrency Mining) می‌گویند. از همان ابتدا که بیت کوین به‌عنوان اولین رمزارز قابل استخراج در بازار کریپتوکارنسی معرفی شد، این فرایند یکی از اصلی‌ترین راه‌های کسب درآمد در بازار رمزارزها بوده‌است. هرچند این فراینده بسیار پرزحمت و گران‌قیمت بوده‌است، در بخش‌های بعدی مقاله با چالش‌های مربوط به آن آشنا خواهیم شد.

  • سازوکار فرآیند استخراج

در توضیح سازوکار فرآیند استخراج می‌توان گفت که ارزهای دیجیتال در تأیید تراکنش‌ها از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند و برای تأیید بدون مشکل تراکنش‌ها در سراسر دنیا، به کاربران خود نیاز دارند. این کاربران که تحت عنوان ماینر شناخته می‌شوند، وظیفهٔ تأیید تراکنش‌ها را برعهده دارند و در ازای آن، پاداشی از جنس همان ارز دیجیتال دریافت می‌کنند.

  • نقش الگوریتم اثبات کار در ماینینگ

امکان استخراج ارز دیجیتال در یک شبکه، تنها در صورتی وجود دارد که آن شبکه براساس الگوریتم اثبات کار (POW) فعالیت کند. در چنین شرایطی می‌توان گفت که کاربر موردنظر، استخراج انجام داده و به ارزهای دیجیتال جدیدی دست یافته‌است.

احتمالاً می‌دانید که هدف اصلی رمزارزها ایجاد فضایی غیرمتمرکز برای انجام همتابه‌همتای تراکنش‌هاست و در چنین فضایی، تمام امور توسط کاربران انجام می‌شود، اما ایجاد تشابه میان اطلاعات موجود در پایگاه دادهٔ شبکه، نیازمند هماهنگی نودهای شبکه با یکدیگر است. وظیفهٔ ایجاد این هماهنگی، برعهدهٔ الگوریتم اجماع (Consensus Algorithm) است.

برای اجماع نودهای شبکه روی اطلاعات واحد در بلاکچین، از الگوریتم‌های اجماع مختلفی استفاده می‌شود که اثبات کار (Proof of Work) یکی از آن‌ها است. در این الگوریتم، به اجماع رسیدن نودها جهت حل معادلات شبکه، نیازمند انرژی و توان محاسبانی زیادی است. این فرایند کمک می‌کند تا کاربرانی که قصد دارند اطلاعات اشتباهی را در شبکه وارد کنند، شناسایی و از چرخه حذف شوند.

استخراج ارز دیجیتال با چه اهدافی انجام می‌شود؟

اهداف استخراج ارز دیجیتال

در پروسهٔ استخراج رمزارزها، یک ارز دیجیتال تولید و تراکنش‌های شبکه تأیید می‌شود. این فرایند معمولاً توسط شبکه‌ها و سیستم‌های عظیم و غیرمتمرکز در جهان انجام می‌شود، بنابراین می‌توان گفت که ماینینگ ارز دیجیتال دو هدف کلی دارد:

1. تولید کوین‌های جدید؛

2. تأیید تراکنش‌های شبکه.

پاداشی که ماینرها در تأیید تراکش‌ها در شبکه دریافت می‌کنند، به‌وسیلهٔ ارزهایی پرداخت می‌شود که هنوز وارد چرخهٔ بازار و شبکه اصلی نشده‌اند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که فرایند استخراج، یک ارز دیجیتال جدید را به‌وجود می‌آورد.

انجام این عملیات پیچیدگی‌هایی دارد که برای انجام آن، نیازمند دستگاه‌های سخت‌افزاری و برنامه‌های نرم‌افزاری پیشرفته خواهید بود. در بخش بعد نوشته، با الزامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جهت فرایند استخراج بیشتر آشنا خواهیم شد.

استخراج ارز دیجیتال با چه اهدافی انجام می‌شود؟

الزامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استخراج رمزارزها

همان‌طور که بیان شد، استخراج ارز دیجیتال فرایند پیچیده‌ای است و در کنار زمان و انرژی زیاد، به دستگاه‌های سخت‌افزاری قدرتمندی نیاز دارد. تجهیزات سخت‌افزاری مورد استفاده در این عملیات که به دستگاه ماینر معروف اند، تراکنش‌های کاربران شبکه را جمع می‌کنند، در تابع هش قرار می‌دهند و پس از حل این تابع، ایجاد یک بلاک جدید را جستجو می‌کنند. گفتنی است که حل توابع، به‌وسیلهٔ امکانات محاسباتی مثل CPU، کارت‌های گرافیکی و… انجام می‌گیرد.

یکی از نکات قابل توجه در رابطه با ماینینگ ارز دیجیتال، نیاز به نرم‌افزارهای مخصوص ارز دیجیتال در کنار دستگاه‌های سخت‌افزاری است. این نرم‌افزارها کمک می‌کنند تا دستگاه محاسباتی به شبکهٔ بلاکچین متصل شود و بسیاری از آن‌ها مانند ایسیک، نرم‌افزاری پیش‌فرض روی خود دارند. در این صورت برای شروع عملیات استخراج، تنها به اتصال دستگاه خود به برق و انتخاب چند گزینهٔ مخصوص نیاز خواهید داشت.

البته باید بدانید که در بسیاری از موارد، کاربران ترجیح می‌دهند که از این نرم‌افزارهای پیش‌فرض روی دستگاه ماینینگ خود استفاده نکنند. این تمایل می‌تواند به‌خاطر یکی از دلایل زیر باشد:

1. فعالیت کاربر به‌عنوان یک ماینر مستقل؛

2. فعالیت تخصصی کاربر در مزرعهٔ استخراج؛

3. استفاده از سخت‌افزارهایی مثل کارت گرافیک یا FPGA.

در این صورت، ماینرها می‌توانند پس از شناخت بهترین ارزهای دیجیتال، برای استخراج و انتخاب دستگاه سخت‌افزاری مناسب، از یکی از معتبرترین نرم افزارهای ماینینگ استفاده کنند. این نرم‌افزارها شامل چند مورد زیر می‌شود:

1. سی جی ماینر (CGminer)؛

2. BFGminer؛

3. ایزی ماینر (Easy Miner).

در پایان نیز گفتنی است که پردازندهٔ مرکزی (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU)، مهم‌ترین نقش را دستگاه‌های سخت‌افزاری مربوط به استخراج دارند. به‌عنوان مثال، دستگاه‌های مخصوص FPGA و دستگاه‌های ماینر ASIC، دو مورد از نمونه‌های پرقدرت بازار در این حوزه به‌شمار می‌روند.

سخن آخر

به مجموعه فرایندهایی که طی آن یک توکن جدید در شبکهٔ بلاک‌چین تولید می‌شود، استخراج ارز دیجیتال (Cryptocurrency Mining) می‌گویند. استخراج در یک شبکه، تنها در صورتی ممکن است که براساس الگوریتم اثبات کار (POW) فعالیت کند. این شبکه‌ها که در تأیید تراکنش‌ها از الگوریتم اثبات کار فعالیت می‌کنند، برای تأیید بدون مشکل تراکنش‌ها به کاربران خود نیاز دارند.

در حقیقت، در طول عملیات ماینینگ ارز دیجیتال، یک ارز دیجیتال تولید و تراکنش‌های شبکه تأیید می‌شود. این فرایند عموماً توسط دستگاه‌های سخت‌افزاری و برنامه‌های نرم‌افزاری پیشرفته صورت می‌گیرد. گفتنی است که پردازندهٔ مرکزی (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU)، مهم‌ترین نقش را در تجهیزات سخت‌افزاری مربوط به ماینینگ ایفا می‌کنند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : استخراج ارز دیجیتال با چه اهدافی انجام می‌شود؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *