آیا بخش‌های مختلف کارشناسی ماشین را می‌شناسید؟

همراه مکانیک

زندگی ماشینی امروزی سبب شده که هر خانواده بسته به درآمد و تعداد اعضای خانوار خود به فکر خرید خودرو آن‌هم معمولا از نوع کارکرده و دست دوم باشد. در ابتدای کار، خریداران با توجه به بودجه و سلیقه نوع و برند خودرو را انتخاب می‌کنند. پس‌ازآن معمولا اولین چیزی که به آن فکر می‌کنند رنگ خودرو است. رنگ خودرو به‌جز اینکه یکی از مهم‌ترین المان‌ها در زیبایی خودرو است، می‌تواند فاکتوری مهم برای تشخیص سلامت خودروی خریداری‌شده است. برای تشخیص سلامت خودرو از طریق رنگ و دیگر ویژگی‌های آن باید حتما از یک کارشناس ماشین خبره و کار بلد کمک بگیرید. در این مطلب درباره روش‌های کارشناسی ماشین بیشتر توضیح می‌دهیم.

کارشناسی ماشین دقیقا چیست؟

کارشناسی خودرو در معامله خودروهای دست‌دوم و کارکرده برای جلوگیری از ضرر مالی ضروری است زیرا آمارها نشان داده حدود 72 درصد خودروهای دست‌دوم دارای حداقل یک ایراد فنی یا بدنه هستند. کارشناس خودرو یک فرد متخصص و باتجربه است که وظیفه او بررسی سلامت تمامی بخش‌های یک خودرو از جمله بدنه، بخش فنی، موتور، گیربکس و جلوبندی، آپشن‌های و تجهیزات جانبی است. کارشناسی ماشین، اگر به صورت دقیق و کامل انجام شود، ارزش واقعی خودرو را مشخص خواهد کرد. غیر از مدل خودرو، تعداد و نوع آپشن‌های خودرو از دیگر عوامل مهم در تعیین قیمت کارشناسی خودرو محسوب می‌شود.

یکی از موارد مهمی که در کارشناسی ماشین موردبررسی قرار می‌گیرد، رنگ خودرو است. این مورد می‌تواند تاثیر زیادی در قیمت نهایی خودرو داشته باشد؛ پس حتما باید با دقت بالایی بررسی شود. توجه کنید که ماشین باید توسط یک کارشناس ماهر و باتجربه بررسی شود. چراکه قبلا به دلیل نبود تجهیزات پیشرفته تشخیص رنگ‌شدگی یا تعویضی بودن یک قطعه توسط یک آدم عادی هم ممکن بود. اما امروز باوجود تجهیزات فنی پیشرفته و فناوری‌های نوین تشخیص این موضوع به کاری تخصصی تبدیل شده است.

روش‌های تشخیص رنگ خودرو

  • چشمی

شاید برای شما عجیب باشد که بررسی بدنه خودرو با چشم غیرمسلح یکی از روش‌های کارشناسی ماشین باشد. قطعا بررسی دقیق قسمت‌های مختلف بدنه و تشخیص تعویضی بودن یا رنگ‌شدگی آن‌ها کمی مشکل است. اما می‌تواند موارد زیادی را مشخص کند. به‌عنوان‌مثال اگر بادقت به قسمت‌های مختلف بدنه نگاه کنید، شاید متوجه تفاوت رنگ برخی قسمت‌ها بشوید. دلیل وجود این تفاوت رنگ این است که رنگ‌های فابریک کارخانه دارای کدهای خاصی هستند که صافکاران و نقاشان به آن‌ها دسترسی ندارند.

مکانیک انلاین

معمولا درب‌ها، روی سپر، گلگیرها، کاپوت و صندوق‌عقب قسمت‌هایی هستند که احتمال رنگ‌شدگی آن‌ها بیشتر است. بنابراین می‌توانید کار بررسی را از این بخش‌ها شروع کنید. البته باید این کار را در فضای باز و خارج از نمایشگاه انجام دهید. زیرا وجود نورهای اضافه در این محیط‌ها این کار را مشکل می‌کند. علاوه بر این می‌توانید از فاصله 2 یا 3 متری با یک دوربین باکیفیت از خودرو عکس بگیرید. سپس بر روی قسمت‌های مختلف خودرو زوم کنید تا هرگونه تفاوت رنگ در بدنه را تشخیص دهید. بهتر است بر روی قسمت‌های تیره‌تر یا روشن‌تر عکس بیشتر تمرکز کنید.

  • بررسی یکدستی و لطافت رنگ خودرو

خودرو در کارخانه به‌صورت یکدست و یکنواخت رنگ می‌شود. بنابراین شما نمی‌توانید در قسمت‌هایی از بدنه خودرو با رنگ فابریک برآمدگی یا زبری را احساس کنید. برای بررسی این مورد کافی است روی بدنه خودرو دست بکشید. یکدستی و لطافت رنگ می‌تواند نشان‌دهنده رنگ نشدن خودرو باشد اما لزوما این‌طور نیست. چراکه نقاشان ماهر ممکن است بخش رنگ شده را کاملا یکدست دربیاورند. اما بعضی مواقع ممکن است عدم مهارت نقاش یا قرار گرفتن ذرات گردوغبار معلق در هوا در قسمت‌های رنگ شده و خیس باعث ناهموار شدن یا زبری این بخش‌ها شود. علاوه بر این در بعضی مواقع ممکن است رنگ خودرو پریده یا پوسته‌پوسته شده باشد. این موضوع می‌تواند نشانه رنگ‌شدگی آن باشد. زیرا رنگ فابریک به‌هیچ‌عنوان پوسته‌پوسته نمی‌شود.

  • بررسی اجزای دیگر خودرو

رنگ خودرو در کارخانه با استفاده از دستگاه‌های مخصوص و دقیق انجام می‌شود. بنابراین هیچ‌گونه رنگ اضافه‌ای روی سایر قسمت‌ها و اجزای ماشین پاشیده نمی‌شود. کارشناس ماشین باید درب صندوق‌عقب، کاپوت، اطراف درها، زیر گلگیرها و سپرها را با دقت بررسی کند. اگر حتی ذره‌ای رنگ در درزها یا اطراف آن‌ها دیده شود، قطعا خودرو رنگ شده است. البته بعضی از صافکاران از فوم یا اسفنج استفاده می‌کنند تا جلوی پاشیدن رنگ را بگیرند. اما ممکن است با کمی دقت در لابه‌لای درزها و زیر نوارهای درب‌ها اثری از رنگ را دید.

  • منعکس شدن تصاویر

بدنه فابریک خودرو تصاویر را شفاف و بدون موج نشان خواهد داد. اگر به بدنه خودرو دقت کردید و تصاویر را به‌صورت مواج و غیر شفاف دیدید، قطعا خودرو رنگ شده است. در بعضی از قسمت‌های خودرو به‌خصوص در لبه‌های گلگیرها، ممکن است رنگ خودرو کمی مواج‌تر از دیگر قسمت‌ها باشد. این موضوع معمولا نشان‌دهنده جای سمباده بوده و به این معنا است که خودروی موردنظر رنگ شده است.

  • استفاده از آهن‌ربا

اگر بدنه خودرو از جنس آهن یا فولاد باشد، می‌توانید از این روش استفاده کنید. معمولا قسمت‌های رنگ شده ماشین رنگ ضخیم‌تری دارند. بنابراین حتی اگر از یک آهنربای ضعیف هم استفاده کنید، میزان ربایش در قسمت‌های رنگ شده کمتر خواهد شد.

  • استفاده از دستگاه‌ها

روش‌های قبلی بیشتر روش‌های سنتی و غیرتخصصی کارشناسی ماشین بودند. امروزه دستگاه‌های متعددی برای کارشناسی تخصصی خودرو ابداع شده است. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان به‌راحتی و به‌سرعت قسمت‌های رنگ شده را بخش‌های رنگ نشده و فابریک تشخیص داد. نتیجه کارشناسی ماشین با این دستگاه‌ها کاملا قابل‌اطمینان است. چراکه دقت آن‌ها بسیار بالا بوده و خطای بسیار کمی دارند.

کارشناسی ماشین خود را به همراه مکانیک بسپارید.

همراه مکانیک بزرگ‌ترین استارتاپ خودرویی کشور است که برای اولین بار در سال 1392، امکان کارشناسی ماشین در محل را فراهم کرده است. قطعا داشتن سابقه کارشناسی موفق بیش از 170 هزار خودرو در 3000 نوع مدل مختلف خیال شما را از بابت تجربه و مهارت کارشناسان همراه مکانیک راحت خواهد کرد. این سایت گزارش کارشناسی ماشین را به‌صورت مکتوب و آنلاین به شما تحویل می‌دهد تا در زمان فروش خودرو بتوانید به آن استناد کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارشناسی ماشین همراه مکانیک لطفا به https://www.hamrah-mechanic.com/car-inspection/ مراجعه کنید.

پایان رپورتاژ آگهی/

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آیا بخش‌های مختلف کارشناسی ماشین را می‌شناسید؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *