آموزش ارتقا CPU

آموزش ارتقا CPU

ارتقای واحد پردازش مرکزی (با نام مستعار پردازنده یا CPU) نباید چالش زیادی ایجاد کند  فقط مراحلی را که برای نصب آن استفاده کرده اید معکوس کنید.

خبر خوب این است که تعویض CPU چندان دشوار نیست، به شرطی که تمام اطلاعات و ابزارهای مناسب را در اختیار داشته باشید. در واقع، این احتمال وجود دارد که شما زمان بیشتری را برای آماده سازی فرآیند صرف کنید تا اینکه واقعاً برای ارتقای پردازنده صرف کنید.

چگونه یک CPU را ارتقا دهیم

در این مقاله چند مرحله ساده برای انتخاب و نصب یک CPU کاملاً جدید برای بازی یا بهره وری رایانه شخصی مورد علاقه شما آورده شده است. به خاطر داشته باشید که ما این عکس ها را با پردازنده اینتل گرفته ایم. نصب یا جایگزینی یک پردازنده AMD ممکن است فرآیند کمی متفاوت تر را شامل شود.

آموزش ارتقا CPU

اطمینان حاصل کنید که CPU شما با مادربرد سازگار است

هیچ چیز سریعتر از این که بفهمید کامپیوتر شما نمی تواند از پردازنده جدیدتان پشتیبانی کند، ارتقاء CPU شما را متوقف نمی کند. خبر بد این است که این امر مستلزم تحقیقات زیادی از قبل برای تأیید اینکه چه چیزی کار خواهد کرد و چه چیزی کار نخواهد کرد، دارد. خبر خوب این است که منابع آنلاین زیادی برای کمک به شما در این امر وجود دارد.

بهترین ابزاری که در جستجوی خود پیدا کردم سایتی به نام CPU-Upgrade است. این منبع به شما امکان می دهد مادربرد خود را جستجو کنید، سپس بررسی کنید که چه تراشه های اینتل و AMD با آن کار می کنند. این سایت 100٪ کامل نیست برای مثال مادربرد Lenovo/Skybay در لیست وجود ندارد،اما برای شروع جستجوی سایت خوبی است.

حدود 1000 متغیر برای سازگاری مادربرد/CPU وجود دارد. آیا مادربرد و CPU شما سازگار هستند؟ خوب! سپس نیازی به بررسی جزییات نیست.

برای ثبت، برای اینکه بفهمید چه نوع مادربردی دارید، به نوار جستجوی ویندوز بروید و “msinfo32” را تایپ کنید. با این کار به پنل اطلاعات سیستم می‌روید، جایی که BaseBoard Manufacturer (به عنوان مثال ASUS) و BaseBoard Product (مانند P7P55 WS SUPERCOMPUTER) را پیدا خواهید کرد.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید اطلاعات سازگاری را در CPU-Upgrade پیدا کنید، سرچ از طریق Google انجام دهید یا Reddit یا انجمن‌های سخت افزار Tom’s را امتحان کنید. مطمئناً به جواب خواهید رسید ، به شرطی که خوب جستجو کنید.

آموزش ارتقا CPU

از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید (اختیاری)

اعتراف می کنم که در این مورد کمی خرافاتی هستم، اما فلسفه من این است: اگر می خواهید یک قطعه کامپیوتری را تعویض کنید، ابتدا از هر چیزی که طاقت از دست دادن آن را ندارید نسخه پشتیبان تهیه کنید. از نظر تئوری، تعویض CPU شما به هیچ وجه نباید روی هارد دیسک شما تأثیر بگذارد.

با این حال، هر بار که کیس کامپیوتر خود را باز می‌کنید، به سادگی عوامل زیادی وجود دارند و خوشحال خواهید شد که از فایل‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. بنابراین چند دقیقه وقت بگذارید و فایل های خود را به صورت خارجی ذخیره کنید. می‌توانید آن‌ها را روی یک USB یا هارد دیسک آپلود کنید – یا می‌توانید از یکی از بهترین خدمات پشتیبان‌گیری ابری برای ذخیره فایل‌های خود به صورت آنلاین استفاده کنید.

آموزش ارتقا CPU

 بایوس خود را به روز کنید(اختیاری)

به روز رسانی سیستم ورودی/خروجی اصلی (BIOS) یکی از کارهایی است که شما به شدت مجبور به انجام آن نیستید، اما می تواند به رفع مشکل احتمالی کمک کند. بایوس را به عنوان سیستم عامل مادربرد خود در نظر بگیرید – نرم افزاری که در صورت عدم نصب ویندوز یا لینوکس، کامپیوتر را اجرا می کند. با این حال، نسخه BIOS شما بسیار مهم است، زیرا می تواند بر تنظیماتی مانند سازگاری ولتاژ و سخت افزار تأثیر بگذارد. احتمال اینکه قبل از نصب یک CPU جدید نیاز به آپدیت بایوس داشته باشید بسیار کم است اما وجود دارد.

متأسفانه، هیچ راهنمای جامعی برای بروز رسانی بایوس وجود ندارد، زیرا واقعاً بستگی به نوع سیستم شما دارد. سیستم‌های جدیدتر ممکن است بسته‌های نرم‌افزاری مستقیماً در ویندوز داشته باشند. ممکن است سیستم‌های قدیمی‌تر به شما نیاز داشته باشند که نرم‌افزاری را روی هارد دیسک خود دانلود کرده و در هنگام راه‌اندازی مجدد آن را دنبال کنید. (اگر چند سال است که بایوس خود را بروز نکرده اید، حتی ممکن است مجبور شوید ابتدا به هر نسخه بین نسخه فعلی خود و نسخه جدید ارتقا دهید.)

مانند بسیاری از موارد، بهترین راه حل این است که «بروز رسانی بایوس (مادربرد خود)» را گوگل کنید و ببینید چه نتایجی بدست می آید. فقط مطمئن باشید که به طور تصادفی سعی نکنید سیستم خود را با یک برنامه با نام مشابه بایوس بروز کنید. بهترین سناریو این است که کار نخواهد کرد. بدترین سناریو این است که کامپیوتر شما را خراب کند.

آموزش ارتقا CPU

وسایل مورد نیاز برای ارتقا سی پی یو

به منظور ارتقاء CPU خود، به یک پارچه نرم، حوله کاغذی، الکل مالیده و خمیر حرارتی نیاز دارید. تقریباً مطمئناً به پیچ گوشتی نیاز خواهید داشت، اگرچه نوع آن به نحوه ایمن شدن هیت سینک و کیس رایانه شما بستگی دارد.

بیشتر بخوانید  چگونه سرعت CPU چک کنیم؟

همچنین اگر می خواهید در حین کار ایمنی بودن را اجرا کنید می‌توانید از یک باند ضد الکتریسیته ساکن استفاده کنید. شما می توانید این کار را با هر چیزی انجام دهید، از شیر سینک گرفته تا قسمت بیرونی کیس کامپیوترتان، به شرطی که از فلز ساخته شده باشد.به طور مشابه، شما به یک سطح سخت مانند میز کار یا حتی یک کف چوبی می خواهید که روی آن کار کنید و کف را تمیز کنید.

آموزش ارتقا CPU

کامپیوتر خود را باز کنید

جای تعجب نیست که قبل از انجام هر کاری در داخل آن، باید کامپیوتر خود را باز کنید. شما تا جایی که می‌توانید همه چیز را تمیز نگه ‌دارید.

از آنجایی که کامپیوتر خود را باز کرده‌اید، گرفتن یک قوطی هوای فشرده و دمیدن آن به داخل  گرد و غبار را از بین میبرد و ضرری ندارد.

آموزش ارتقا CPU

هیت سینک یا فن را بردارید

هیت سینک بخشی از کامپیوتر شما است که از یک طرف به پردازنده و از طرف دیگر به فن متصل می شود. ممکن است به جای آن یک پنکه ساده نیز داشته باشید. عملکرد هیت سینک جمع آوری و دفع گرمای تولید شده توسط CPU است. عملکرد فن این است که هوای خنک را در داخل کامپیوتر شما فراهم کند. به این ترتیب، قبل از اینکه بتوانید به خود CPU دسترسی پیدا کنید، باید یکی از آنها را حذف کنید.

اینکه دقیقاً چگونه این کار را انجام دهید به نوع هیت سینک یا فن شما بستگی دارد، اما احتمالاً باید ابتدا هر چیزی را که آن را در جای خود نگه می دارد باز کنید. فقط در اینجا از عقل سلیم استفاده کنید: هر چیزی که باید باز شود را باز کنید و اگر چیزی در ابتدا شل نشد خیلی محکم نکشید و باز نکنید. اگر مشکلی دارید، شماره مدل را پیدا کنید و آن را به صورت آنلاین جستجو کنید. ممکن است کسی نکاتی در مورد نحوه حذف ایمن آن داشته باشد.

آموزش ارتقا CPU

خمیر حرارتی قدیمی را پاک کنید

از نظر فنی، اگر خمیر حرارتی قدیمی را روی هیت سینک یا فن خود بگذارید، دنیا به پایان نمی رسد اما شما نمی خواهید یک لایه خمیر حرارتی روی یک لایه دیگر از خمیر حرارتی قرار گیرد، زیرا این امر رسانایی آن را کاهش می دهد و هیت سینک را کمتر موثر می کند.

آموزش ارتقا CPU

پردازنده قدیمی را حذف کنید

در زیر هیت سینک یا فن، پردازنده قدیمی را در محفظه آن خواهید دید. باید یک اهرم فلزی کوچک در جایی برای بلند کردن محفظه وجود داشته باشد. ممکن است لازم باشد ابتدا اهرم را به آرامی به سمت پایین و به پهلو فشار دهید.

هنگامی که محفظه را بلند کردید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که پردازنده را بیرون بیاورید. هیچ چیز دیگری برای تضمین آن وجود ندارد.

آموزش ارتقا CPU

پردازنده جدید را ایمن کنید

در چیزی که تا حد زیادی، ساده‌ترین بخش کل فرآیند است، پردازنده جدید خود را به آرامی در جایی که قبلاً قرار داشت قرار دهید. دو فرورفتگی کوچک در کناره پردازنده وجود دارد، بنابراین مطمئن شوید که با فرورفتگی های موجود در محفظه مطابقت داشته باشند. هنگامی که پردازنده صاف باشد، متوجه خواهید شد که به درستی در آن قرار دارد. سپس محفظه را پایین آورده و دوباره با میله فلزی محکم کنید.

آموزش ارتقا CPU

خمیر حرارتی را اعمال کنید

اگر به صورت آنلاین بپرسید، نظرات زیادی در مورد “بهترین” روش استفاده از خمیر حرارتی دریافت خواهید کرد.

اساساً، وقتی صحبت از خمیر حرارتی به میان می آید بحث کمتریا بیشتر است، و اگر متوجه شدید که رایانه شما خیلی داغ است، همیشه می توانید آن را دوباره انجام دهید.

آموزش ارتقا CPU

هیت سینک یا فن را دوباره نصب کنید

هر کاری که برای خارج کردن هیت سینک یا فن انجام دادید، روند را معکوس کنید. همه چیز را محکم به داخل بپیچید، اما نه آنقدر محکم که باعث خم شدن یا شکستن ساختار واحد خنک کننده شود.

آموزش ارتقا CPU

کامپیوتر را ببندید

تمام شد! رایانه خود را مجدداً به منبع تغذیه خود وصل کنید، آن را راه اندازی کنید و مطمئن شوید که همه چیز به درستی کار می کند. BIOS شما باید وجود یک CPU جدید را تشخیص دهد و از طریق یک فرآیند نصب کوتاه اجرا شود. فقط دستورات را دنبال کنید، سپس اجازه دهید کامپیوتر دوباره راه اندازی شود.

از آنجایی که خمیر حرارتی با اعمال گرما پخش می‌شود و ته نشین می‌شود، می‌خواهید در صورت فرصت، چند ساعت رایانه خود را روشن کنید. شما باید کارهایی مانند ویرایش ویدیوها یا انجام یک بازی سخت انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که حرارت CPU در پارامترهای قابل قبول باقی می ماند. (من نرم افزار Intel XTU را برای این کار دوست دارم، اما گزینه های دیگری نیز وجود دارد.) اگر اینطور نیست، راه هایی برای کاهش گرمای خروجی شما وجود دارد، مانند تمیز کردن فن ها، یا خرید گزینه های خنک کننده بهتر.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آموزش ارتقا CPU

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *