آزمون استخدام بخش خصوصی و راهکارهای منابع انسانی

آزمون استخدام بخش خصوصی و راهکارهای منابع انسانی

آزمون استخدام بخش خصوصی سراسری که در چهار سال گذشته به عنوان مرجع اصلی جذب و هدایت نیروی انسانی آموزش دیده کشور به سوی شرکت های بخش خصوصی نهادینه شد، یک راهکار عملیاتی مناسب برای فرموله کردن مناسبات پراکنده ای است که پیش از این بخش اشتغال را ناکارآمد کرده بود. این در حالی است که ارائه راهکارهای جامع و مدرن در زمینه منابع انسانی کشورها، یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران جوامع در عصر حاضر به شمار می رود.

بی دلیل نیست که مفاهیمی چون «سرمایه های انسانی»، «اشتغال مولد و پویا»، «مهارت افزایی» و امثال آن، عمده ترین کلیدواژه های ادبیات توسعه ای قرن جدید را تشکیل می دهند. عصری که البته تحولات دیجیتال در حال تغییر رویکردهای عمده آن است و این مساله نیز به خودی خود موضوع تحولات آینده در زمینه کیفیت نیروی انسانی خواهد بود، که بحث مستقلی است.

با توجه به اهمیت حوزه های فوق و لزوم ریل گذاری مناسب برای هدایت صحیح نیروهای انسانی کشور و با هدف افزایش بهره وری و بهره مندی شرکت های خصوصی از سرمایه های انسانی جامعه، می توان گفت رویدادهایی چون آزمون استخدام بخش خصوصی که مدتی است در ایران به صورت مستمر برگزار می شود، یک ضرورت انکار ناپذیر است. چرا که مطالعه، شناخت، هدایت هدفمند و به کارگیری درست نیروی انسانی، این روزها اهمیتی کمتر از آموزش و مهارت افزایی نیروی انسانی ندارد.

نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده در صورتی که با الگوهای صحیح، گزینش و احراز صلاحیت نگردد و به مسیر درست هدایت نشود، دچار استهلاک و سردرگمی شده و موجب هدر رفتن سرمایه های کشور خواهد شد.

به این سبب،کلیه راهکارهایی که به مدیریت اصولی زنجیره ارزش در صنعت سرمایه های انسانی کشور و تزریق قاعده مند آن به ساختار سازمان ها و شرکت های مختلف در بخش خصوصی منجر شود، به خودی خود یک ارزش اساسی است.

آزمون استخدام بخش خصوصی در صورتی که سال به سال بهینه سازی شده و روند تکمیل و تکامل را طی کند، می تواند یکی از مهم ترین راهکارهای موثر باشد.

انتفاع شرکت ها از برون سپاری روند استخدام

برون سپاری روند استخدام علاوه بر این که می تواند منجر به حذف و کوچک سازی واحد اداری و استخدامی شرکت ها و سازمان های بخش خصوصی شود، در عین حال مزایا و ارزش های افزوده ای هم دارد که به صورت فهرست وار چنین است:

  • سنجش بهینه، دقیق و کیفی مهارت های نیروی کار که به دنبال استخدام است.
  • برطرف شدن دغدغه ها و نگرانی های شرکت ها درخصوص استخدام نیروی کار و انجام به موقع پروسه استخدام و کیفی سازی آن.
  • بهره‌مندی از مزایای اضافی که مجموعه برگزار کننده آزمون استخدام بخش خصوصی به عنوان سرویس های افزوده برای شرکت ها در نظر می گیرد و واحد های منابع انسانی شرکت ها قادر به انجام آن نیستد. برای مثال می توان از برگزاری آزمون های شخصیت شناسی برای کارجویان و دریافت کتاب راهنمای جامع شغلی اشاره کرد.
  • انتقال دانش متخصصان بومی به نیروهای کار کشورهای خارجی.
  • ایجاد پلتفرمی مدرن برای ایجاد ارتباط بین کارفرمایان و کارجویان.
  • سرمایه‌گذاری در حوزه منابع انسانی و حمایت از استارت‌آپ‌های HR-Tech  .
  • شبکه سازی گسترده بین تمامی دست اندرکاران حوزه آموزش و اشتغال اعم از عرضه، تقاضا، آموزش، سیاست گذاری و کارشناسی.
  • و…

 

اهمیت مدیریت منابع انسانی

در حال حاضر با توجه به اهمیتی که مدیریت منابع انسانی یا HRM در راستای رویکردهای اقتصادی کشورها پیدا کرده، این حوزه می تواند در مواجهه با چالش های نیروی انسانی ماهر که یکی از عمده ترین مسائل حساس در کشورهای جهان است، بسیار با اهمیت تلقی گردد.

اهمیت این بخش در سازوکارهای کلان اقتصادی کشورها به اندازه ای است که از آن به عنوان یکی از شاخص های عمده توسعه یاد می شود. حقیقت این است که این موضوع به طور همزمان علت و معلول توسعه یافتگی محسوب می شود. به این معنا که کشورهایی که مقصد مهاجرت نیروهای انسانی ماهر هستند در واقع به خاطر شاخص های جذاب اقتصادی خود و ارائه فرصت های یکسان توانسته اند به این موفقیت دست پیدا کنند. از طرف دیگر همین مساله خود معلول توسعه است. یعنی، وقتی که کشوری در جذب نیروهای انسانی ماهر موفق عمل می کند این مسئله باعث رشد و توسعه همان کشور خواهد شد.

نیروی انسانی یک مزیت پایدار؟

کیفیت نیروی انسانی یک مزیت رقابتی پایدار در سطوح کلان و خرد است. به این معنا که فاکتور بقا و رشد در سازمان ها ، شرکت ها، کسب و کارها متکی به کیفیت نیروی انسانی است تا جایی که این مسئله را می توان به عنوان موتور محرکه کشورها و برگ برنده آن ها در دستیابی به اهداف متعالی، تلقی کرد.

این در حالی است که در کشور ما، تا چند سال گذشته روند شناخت و به کارگیری نیروی انسانی براساس روند های استاندارد، مورد توجه نبوده و به تخصص محور بودن روند گزینش و استخدام نیروی کار در سازمان ها اهمیتی داده نمی شد و هر کدام از شرکت های بخش خصوصی خود متولی استخدام نیروی انسانی خود بوده اند.

این در حالی است که مدیریت منابع انسانی یک حوزه بین رشته ای است که در چالش تکامل و تحول جوامع و براساس نیاز بشر در طول تاریخ شکل گرفته است و الزاما یک مجموعه صنعتی نباید در حوزه شناخت، جذب و مدیریت منابع انسانی هم دارای تخصص باشد.

تخصصی به نام استخدام

استخدام صحیح نیروهای تخصصی و عمومی مورد نیاز شرکت ها مستلزم آزمون های تخصصی و حرفه ای در حوزه های علمی و عملی است. به عبارت دیگر یکی از مهارت های تخصصی برای تامین و استخدام نیروی انسانی داشتن توانایی های لازم برای طرح سوالات علمی و عملی مناسب و انتخاب بهترین نیروهای داوطلب بر اساس استاندارد های بین المللی است.

علاوه بر کاهش هزینه ها و امکان چابک سازی سازمان استخدام کننده که نتیجه برون سپاری مقوله استخدام است، سپردن کار استخدام به مجموعه تخصصی که برگزار کننده آزمون استخدام بخش خصوصی است، باعث خواهد شد این کار به اصولی ترین شکل ممکن انجام شده و در نتیجه مشکلات متعددی که در پروسه استخدام گریبانگیر مجموعه های استخدام کننده می شود، منتفی شده و پیشرفت و بازدهی بیشتر مجموعه ها را به دنبال داشته باشد.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آزمون استخدام بخش خصوصی و راهکارهای منابع انسانی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *